Social media esportowe można prowadzić na różne sposoby. Najbardziej popularne są jednak dwie podstawowe strategie, skupiające się na agresywnych postach lub defensywnym podejściu do poszczególnych tematów.
Dwie podstawowe strategie prowadzenia social mediów – także w esporcie, dotyczą w dużej mierze tego, jak reagujemy na pewne sytuacje.
Najczęściej mamy do wyboru trzy opcje. Walkę (agresję i atak), obronę (działania defensywne) lub ucieczkę (usunięcie konta).
Z tych wariantów interesują nas dwa pierwsze, ponieważ to na nich opierają się dwie podstawowe strategie prowadzenia profili w mediach społecznościowych.
Czy łatwo jest określić używaną strategię?
Osobiście powiedziałbym że tak. Wiele razy naciąłem się jednak na to, że coś łatwego dla mnie, dla innych było o wiele bardziej skomplikowane. W związku z tym wybiorę odpowiedź bardziej dyplomatyczną.
Jeśli znasz cele które realizuje dana strategia, jesteś w stanie określić, czy dany projekt aktualnie z niej korzysta.
W związku z tym, poniżej znajdziecie krótkie opisy strategii agresywnej jak i defensywnej.
Podejście agresywne
Strategia agresywna skupia się na poczynaniach konkurencji. Zadaniem publikowanych postów jest przedstawienie konkretnych sytuacji w taki sposób, żeby to nasz projekt wyglądał lepiej na tle pozostałych – podobnych.
Należy jednak pamiętać, że stosując ten model, pewnych granic nie opłaca się przekraczać. Wytykanie potknięć rywala, to nie to samo co chamskie docinki skierowane w jego stronę.
Porządna obrona
Strategia defensywna bazuje głównie na działaniach naszego projektu. Posty powinny więc informować odbiorców o tym: co się u nas dzieje, dlaczego, jak coś u nas funkcjonuje, w czym odnosimy sukcesy itd.
Celem nadrzędnym jest tutaj przedstawienie wszystkich zalet naszego projektu, które mogą przekonać ludzi do jego dalszej obserwacji.
Nie należy tutaj przesadzać z pozytywami. Jeżeli zbyt przesłodzimy, to nasze treści będą wyglądać mega sztucznie.
Co wybrać?
Która strategia sprawdza się najlepiej? Standardowo, wszystko zależy od społeczności do której macie dostęp oraz do której chcecie dotrzeć.
Jeżeli posty atakujące zyskują więc reakcji, to bardzo możliwe, że one będą generowały dla was zasięgi w kolejnych miesiącach.
Jeżeli ludzie doceniają informacje na wasz temat, to istnieje prawdopodobieństwo, że o wiele więcej osób będzie reagowało na wiadomości o waszych sukcesach i działaniach, niżeli na pozostałe treści.
Należy także mieć na uwadze to, że dopiero stosując obie strategie, jesteśmy w stanie maksymalizować ilość odbiorców. Nie radzę jednak stosować obu w jednym poście, bo wasi odbiorcy dostaną rozdwojenia jaźni.
Wystarczy zrozumieć podstawy
Oczywiście istnieje o wiele więcej, bardziej skomplikowanych strategii, które mogą wpłynąć pozytywnie bądź negatywnie na wasze social media. Znajomość tych dwóch podstawowych pozwoli wam jednak określić, w którą stronę chcecie skierować content publikowanych na waszych profilach.
Dla ludzi, którym nie chce się czytać całego poradnika, przygotowałem także szybkie podsumowanie:
- Istnieją dwie podstawowe strategie prowadzenia social mediów.
- Strategia agresywna – skupia się na potknięciach konkurencji.
- Strategia defensywna – skupia się na naszych działaniach i sukcesach.
- Decyzja o wykorzystaniu jednej z nich powinna zależeć od społeczności do której docieramy i do której chcemy dotrzeć.
- W celu maksymalizacji efektów, najlepiej stosować naprzemiennie obie strategie (byle nie w tym samym poście).
Jeżeli masz jakieś pytania, albo chcesz zaproponować temat, który powinniśmy poruszyć na łamach naszego bloga, to skontaktuj się z nami drogą mailową lub poprzez fanpage na Facebooku. Zachęcamy także do zapoznania się z naszymi pozostałymi wpisami.
RDV
Właściciel bloga Ingaming. Kiedyś orędownik esportu, dzisiaj fan gier single player oraz seriali i komiksów.