Określanie wartości teamu esportowego

Bardzo ważnym aspektem prowadzenia własnej organizacji esportowej lub też teamu esportowego, jest umiejętność określania wartości dywizji/zespołu na rynku. Brzmi to pewnie trochę dziwnie i zalatuje traktowaniem graczy jak przedmiotów, jednak jak się okazuje, takie podejście jest bardzo przydatne.

 

Dlaczego musisz znać wartość zespołu?

Gracze mają bardzo łatwe zadanie do wykonania. Muszą wykonywać dawane im polecenia dotyczące marketingu i reklamy oraz wygrywać poszczególne spotkania. Jak do tego doprowadzą – to w zasadzie jest już ich problem (czasami organizacje są w stanie ich na to nakierować). Organizacje esportowe, a dokładniej menedżerowie (także zespołów) mierzą się z zupełnie innymi problemami natury finansowej. Oznacza to, że cele wykonywane przez zawodników, muszą przekładać się na odpowiedni wynik finansowy zespołu. Jako go najłatwiej określić? Właśnie w wartości pieniężnej teamu, która pozwoli wam zweryfikować: jakim budżetem musicie dysponować, żeby daną dywizję utrzymać przy sobie oraz czy wydawane fundusze na team, przekładają się na zysk finansowy organizacji.

Poniżej zaprezentowałem kilka podstawowych wskaźników/kategorii, którymi można się kierować przy ocenie wartości zespołu.

 

Jakie osiągnięcia posiada drużyna?

Dotyczy to głównie zespołów, które działają na scenie już trochę dłużej. Jak dobrze wiecie, istnieją różne turnieje oraz różne sposoby, żeby je podzielić i posegregować. W tym przypadku funkcjonuje podział na turnieje online i offline oraz prestiżowe i mniej prestiżowe. Zapewne zadajecie sobie pytanie, gdzie tutaj wartość, skoro w przypadku osiągnięć wypisuje się je głównie z nazwy. Otóż każdy z turniejów cechuje się obsadą oraz pulą nagród. Jeżeli więc, dany zespół jest w stanie zająć miejsce na podium w dobrze obsadzonym turnieju z pulą nagród np. 5000 zł, to analogicznie można założyć, że w podobnym turnieju może zająć podobne miejsce, a w przypadku, gdy oba czynniki są słabsze (słabiej obsadzony turniej i pula nagród wynosi 3000 zł) istnieje duże prawdopodobieństwo, że go wygrają.

Wadą takiego systemu jest problem z określeniem poziomu rywali na turniejach słabszej rangi. O ile więc majory, iemy, mistrzostwa polski, można oszacować, o tyle turnieje regionalne mogą stanowić już wyzwanie dla analityka. Problematycznym elementem są także zmiany w składzie i dodatkowe czynniki (wewnętrzne i zewnętrzne). Jednym słowem – team wygrywający turniej w 2016, na 90% nie będzie tym samym zespołem, który wystąpi w 2017 na tym samym turnieju.

 

Ile dywizja wygrała dotychczas?

Przechodząc do tej kategorii, mogę śmiało powiedzieć, że jest to kolejny, długoterminowy aspekt działania drużyny. W największym skrócie, nie skupiacie się tutaj stricte na osiągnięciach, a na przychodach z nagród, jakie udało się danemu teamowi zdobyć w ciągu np. ostatnich 6 miesięcy. Pozwoli wam to oszacować przychody, jakie drużyna może osiągnąć w ciągu najbliższego pół roku (trzymamy się okresów, z których posiadamy dane) . Dzięki temu wiecie, ile pieniędzy możecie z czystym sumieniem wpompować w zespół – spodziewając się przy tym przynajmniej wyjścia na 0.

Problemem w tym przypadku jest oczywiście stabilność składu oraz wahania formy zespołu. W teorii zespół powinien osiągać podobne wyniki w najbliższym czasie – w praktyce, może stać się zupełnie inaczej.

 

Jakie team generuje koszty?

Moim zdaniem, jeden z ważniejszych wskaźników, który jest bardzo niedoceniany przez wiele osób. Pozwala na określenie, jakiego budżetu będziecie potrzebowali, żeby dana drużyna mogła zwyczajnie funkcjonować przez dany okres czasu. Dzięki przeliczeniu wymaganych rzeczy (serwery, wpisowe, konta premium, koszulki, wyjazdy, zakwaterowanie, jedzenie, itd.), możecie w łatwy sposób określić, ile zespół potrzebuje funduszy, aby zaczął generować przychody. Należy tutaj pamiętać, że koszt ten jest w dużej mierze stały, a przecież zostaje jeszcze koszt tzw. jednostkowy, który najczęściej powoduje wzrost kosztów całkowitych. Należy więc traktować obliczony w ten sposób koszt, jako wartość podstawą, którą trzeba zapłacić by wejść z danym zespołem na scenę esportową, a która jest bardzo często spisywana na straty (przynajmniej przez pierwsze pół roku/rok współpracy).

 

Jakie zespół generuje zasięgi?

Tego aspektu, chyba wiele osób nie rozumie – przynajmniej mam takie wrażenie. Organizacja przyjmując zespół w swoje szeregi, liczy oczywiście na aktywizacje dotychczasowego fanbase’u, który już pozyskała, ale chce także pozyskać nowych kibiców. Ci najczęściej przychodzą wraz z z nowym teamem. Oznacza to, że fanbase przyjętego zespołu, można w teorii doliczyć do fanbase’u organizacji. Dlaczego jest to takie ważne? Ponieważ ilość fanów na takim facebooku czy innych social mediach, można bardzo szybko przełożyć na reklamę, która jak dobrze wiemy – ma swoją cenę. Korzystając ze wzoru: ilość fanów razy cena jednostkowa za reklamę, możemy obliczyć teoretyczną wartość reklamy jaką jesteśmy w stanie zorganizować na określonej grupie wiekowej i społecznej (którą tworzą wasi fani). Teraz chyba rozumiecie, dlaczego każdy zespół posiadający graczy w wieku 16 lat i starszych, powinien posiadać, przynajmniej własny fanpage?

 

Oczywiście są to przykładowe wskaźniki, które mniej lub bardziej dokładnie są w stanie oddać wartość danego zespołu. Dochodzą do tego chociażby preferencje sponsora czy zdolność przyjętego zespołu do wykorzystania zaplecza organizacji (dywizja LoLa raczej nic nie zyska na fanach CS:GO i odwrotnie). Ważne, żebyście z nimi eksperymentowali i znaleźli takie, które pozwolą wam bezbłędnie określić wartość teamu.

RDV

Właściciel bloga Ingaming. Kiedyś orędownik esportu, dzisiaj fan gier single player oraz seriali i komiksów.