Zapewne każdy z was zetknął się z różnego rodzaju konkursami organizowanymi na facebookowych fanpage’ach. Niewielu jednak z was wie, jak taki konkurs poprawnie zorganizować oraz w jaki sposób powinniście go przeprowadzić, żeby spełnił określone zadanie.
Nie dla losowań
Największym błędem popełnianym przez wiele zespołów/graczy/organizacji mających swoją siedzibę w Polsce, jest tworzenie na fanpage’u konkursów, w których zwycięzca jest losowany spośród jego uczestników. W takim wypadku konkurs zamienia się w loterię. Ta natomiast podlega w dużej mierze pod ustawę o grach hazardowych, która z punktu prawnego może skomplikować sytuację osoby organizującej całą zabawę (ewentualnie samego fanpage’a, jeżeli loteria łamie postanowienia regulaminu Facebooka). O ile sama Izba Celna raczej nie przeszukuje internetu w celu znalezienia osób, które nie zgłosiły do nich faktu organizowania loterii o skina za 1 €, a Facebook niespecjalnie zwraca uwagę na łamanie własnego regulaminu (raz byłem świadkiem takiej reakcji), to zawsze może znaleźć się osoba życzliwa, która was zwyczajnie podpier****. Inna sprawa, że tego typu konkursy służą najczęściej do nabijania pustych lajków, które nie przekładają się na aktywizację użytkowników fanpage’a. Co więc należy zrobić, by konkurs przekładał się na poprawienie faktycznych statystyk fp?
Postaw na kreatywność
To co zmusza ludzi do aktywności, to konkursy oparte na kreatywności. Napisz co sądzisz? Co byś zrobił? Jak myślicie? Wymyśl hasło. Stwórz mema. Tego typu pytania i zadania powodują, że osoba, która chce wziąć udział w konkursie, musi: wykonać określoną czynność, a następnie zamieścić jej wynik w komentarzu pod postem. Wpływa to bezpośrednio na widoczność posta oraz jego statystyki. Dodatkowo, administracja i moderatorzy fp, dostają możliwość większej interakcji z fanami w komentarzach. Wiecie, zawsze inaczej pisze się z ludźmi, którzy odpowiadają w różny sposób na zadane pytanie, a nie: to ja wygram słuchawki marki hajpershit.
Grunt to zabawa
Zadanie konkursowe powinno być łatwe i przyjemne. Obliczanie całki okrężnej lub wyliczanie stałej planka raczej nie wchodzi tutaj w grę. Osoba biorąca udział w konkursie musi oczywiście podjąć jakiś wysiłek, ale musi on być adekwatny do oferowanej nagrody. Zwracając więc uwagę na fakt, że większość wystawianych nagród, to wspomniane skiny za 1 €, nie radziłbym nadwyrężać zwojów mózgowych fanbase’u, który stara się was wspierać.
Podsumowanie
Konkursy organizowane na Facebooku, to bardzo ciekawa forma aktywizacji użytkowników fanpage’a. Nie należy ich jednak mylić z reklamą fp, ponieważ to dwa zupełnie różne aspekty marketingowe. Tworząc konkurs należy trzymać się regulaminu Facebooka oraz zwracać uwagę na podstawy prawne, jakie funkcjonują w danym kraju (tam gdzie konkurs będzie organizowany). Konkurs powinien być oparty o kreatywne zadanie, które pozwoli wam na większą interakcję z użytkownikami biorącymi w nim udział. Zadanie nie powinno być zbyt wymagające, a zarazem adekwatne do oferowanej nagrody.
RDV
Właściciel bloga Ingaming. Kiedyś orędownik esportu, dzisiaj fan gier single player oraz seriali i komiksów.